Visie

Meester Frank en Vrij” geeft al een aantal zaken aan, “meester Frank” geeft aan dat ik leerkracht ben, een bewuste keuze met als doel kinderen iets te leren.

Ik ben in het onderwijs gaan werken omdat ik van kinderen hou, dat vooropgesteld. Kinderen dagen mij op een positieve manier uit om ze te begeleiden naar dat punt waar ze willen en kunnen komen in hun ontwikkeling. Stap voor stap, steeds een trapje hoger. Het ene kind houdt graag mijn hand wat langer vast. Het andere laat sneller los en volgt al eerder zelfstandig de weg naar boven. Werken met kinderen, met of zonder ‘rugzakje’, geeft mij voldoening omdat ik graag het beste uit elk kind wil halen, rekening houdende met ieders kwetsbaarheid. Niet zozeer het beste cijfer, vooral het beste gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Mijn aandacht gaat zeker ook uit naar het verbeteren van de sociale vaardigheden zoals leren samenwerken, plannen, respecteren, verdraagzaamheid en overleggen. Daarnaast te mogen zijn wie je bent, ieder met zijn of haar eigen talent. Want daarvan ben ik overtuigd geraakt door ervaring met het lesgeven binnen het (speciaal) basisonderwijs. Dat alle kinderen een eigen talent bezitten. Dat neem ik graag als uitgangspunt, als opstap om tot zelfontdekking te komen. Ze van daaruit te laten voelen en ervaren waartoe ze vaak zonder het te weten, in staat zijn.

Met name de spontane en ongekunstelde omgang met elkaar en met mij als meester geeft mij blijheid. Naast oog voor het kind zelf te hebben, een rots in de branding voor ze te willen zijn, heb ik zeker ook oog voor hun ouders/opvoeders. Een onmisbare factor. Samen vormen we een driehoek waarvan ieder element deel uit maakt. Dit vind ik van groot belang om veiligheid en geborgenheid te kunnen bieden. Een goede samenwerking tussen kind, ouders en mij zal varen op een harmonieuze omgang met elkaar. Respectvolle communicatie met elkaar, plek voor ieders mening, bevindingen en reflectie.
Graag wil ik op een ongedwongen manier, recht uit mijn hart geven wat ik kan bieden. Als ik een steentje mag bijdragen aan de ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk dan is dat een cadeautje.

De onbevangenheid en het vertrouwen dat de kinderen mij geven, maakt me dankbaar. Hierdoor behoud ik ook mijn eigenheid. De eigenschappen van mezelf die ik graag blijf nastreven worden versterkt door het samenzijn met kinderen. Als vanzelf komt dan mijn humor boven. De verscheidenheid aan kinderen, de afwisseling aan activiteiten, de moeilijke momenten samen overwinnen, de kracht van het vrij mogen ‘bewegen’ geeft mij daarom steeds het gevoel van: “Dit is waar ik het voor doe, dit is wat ik graag wil voortzetten.”

Ik wil ervoor gaan dat een kind presteert zodat het zich ontwikkelt maar vooral in de zin van succeservaring opdoen. Dan krijgt het zelfvertrouwen en dat is in mijn visie de belangrijkste bouwsteen om verder te komen en het volgende stapje aan te kunnen.

Ik sta juist voor persoonlijke aandacht, passend onderwijs, passende activiteiten in overleg met het kind en de ouders. Het kind moet zich prettig voelen en niet overspoeld raken. Dan kan het vrij en ongedwongen verder bloeien en een eigen pad inslaan waar het blij van wordt.

“Frank en vrij” geeft vele uitleg, voor mij zijn de belangrijkste overeenkomsten: ongedwongen, eerlijk, openlijk, ongekunsteld, losjes. Zo zou het onderwijs volgens mij moeten zijn. Termen als prestatiedrang, werkdruk, over-presteren komen we veel tegen in onze maatschappij. Op jonge leeftijd vallen mensen uit, met alle gevolgen van dien. Kinderen moeten vooral kind kunnen zijn, een goede balans tussen spelen en leren. Als ik daar een stukje aan bij zou kunnen dragen, ben ik als meester en als mens erg bevoorrecht.